2025-02-03
Информация за графика и начина на провеждане на годишните археологически отчети, за осъществените през 2024 г. теренни археологически проучвания
Уважаеми колеги,
Предстоящите отчети за проведените през 2024 година теренни археологически проучвания (съгласно изискванията по чл. 153, ал. 1, т.7 и ал. 2 от ЗКН, както и по глава четвърта от Наредба № Н-00-0001 от 14.02.2011 г. за извършване на теренни археологически проучвания) ще бъдат осъществени, както следва:
- Продължава използването на установената през последните години дистанционна форма. Отчетите ще бъдат проведени в платформата ZOOM, като заплащането на лиценза и техническата поддръжка по провеждането ще бъдат осигурени от страна на НАИМ – БАН.
- Всички части на теренната документация по чл. 23, ал.2 от Наредба № Н-00-0001 от 14.02.2011 г. за извършване на теренни археологически проучвания следва да бъдат изпратени не по-късно от 7 календарни дни преди началото на отчетите в съответната секция на НАИМ – БАН на нейния ръководител и секретар. За първоначално разглеждане теренната документация трябва да бъде изпратена дигитално в PDF формат. Неизпратената в съответния срок документация няма да бъде приемана за отчет.
- Ръководителят и секретарят на съответната секция имат задължението да изпратят получената в дигитален вид документация на членовете на комисията по документация, определени предварително за всяка една секция.
- Разглеждането на документацията се извършва от членовете на комисиите преди началото на отчетите.
- По време на отчетите, в съответствие с предварително изготвената програма, всеки научен ръководител на осъществени през 2023 г. теренни археологически проучвания представя в платформата zoom PowerPoint-презентация за извършената работа.
- След представянето на презентацията членовете на комисията дават своето становище по теренната документация на извършеното теренно археологическо проучване.
- Въз основа на чл. 27 от Наредба № Н-00-0001 от 14.02.1011 г. за извършване на теренни археологически проучвания членовете на съответната секция от НАИМ – БАН правят оценка и приемат представения отчет. Платформата zoom дава възможност за изказвания, гласуване, както и за задаване на писмени въпроси.
- В случай, че отчетът и теренната документация бъдат приети без възражение научният ръководител депозира или изпраща в съответствие с чл. 25 от Наредба № Н-00-0001 от 14.02.1011 г. за извършване на теренни археологически проучвания разпечатан на хартиен носител екземпляр от теренната документация, придружен от 2 диска или 2 флаш-устройства, на които документацията е копирана в дигитален вид на адрес: НАИМ-БАН, София-1000, ул. Съборна № 2, Научен архив. Задължително върху хартиения носител да бъде посечен е-mail адрес, на който впоследствие да бъде изпратен документ за предадена документация (за документациите изпратени по куриер).
- След получаването на документацията на екземпляра в 7-дневен срок научният ръководител получава от завеждащия Научния архив на НАИМ – БАН документ за предадената и съответно получена документация.
- В случай, че научните ръководители искат да изпратят екземплярите от приетата теренна документация, то следва да го направят с куриерска фирма, като пратката е за сметка на изпращащия.
- В случай, че теренната документация и отчетът не бъдат приети, то на съответния научен ръководител се дава срок за тяхното коригиране, след което се насрочва отделно заседание, което също ще бъде осъществено в дистанционен формат.
- В дистанционния формат на заседанията ще участват всички членове на съответната секция, както и всички научни ръководители, които имат отчети в програмата на конкретната секция на НАИМ – БАН.
- Линкове за включване в заседанията ще бъдат изпращани 3 дни преди началото на заседанията от техническите лица, обслужващи отчетите, на ръководителите и секретарите на секциите, които на свой ред ще ги изпращат на всички членове на секциите и научни ръководители, участващи в програмата на отчетите към ръководената от тях секция. Провеждането на дистанционните заседания ще бъде подсигурявано от професионални технически лица.
- За всички останали, желаещи да проследят провеждането на годишните археологически отчети, ще бъде осигурено предаване в платформата YouTube, като заплащането и техническата поддръжка ще бъдат осигурени от НАИМ-БАН.
- В срок до 06.02.2025 г. ръководителите на секции в НАИМ – БАН ще подготвят и изпратят програми до всички научни ръководители, които трябва да представят отчети пред съответната секция. Използвам случая да напомня, че всички научни ръководители, които са имали резултати, свързани с различни хронологически периоди, (включително и такива, които не са отразени в предварителната информация при подаването на заявление за издаване на разрешение), трябва да подадат заявление към съответните секции за представянето на тези резултати и пред тях. В такъв случай, както и в предходни години, теренната документация ще бъде представена само пред една секция – както е по издаденото разрешение за теренно археологическо проучване.
- Дистанционната форма на провеждане на отчетите дава възможност за спестяване на време и оптимизиране на организацията им. По тази причина отчетите ще бъдат проведени в две паралелно протичащи сесии.
- Предварителен график:
- Отчетите към Секция за интердисциплинарни изследвания и Археологическа карта на България ще започнат на 25.02.2025 г. (вторник) и ще продължат до 28.02.2025 г. (петък). Програмата на отчетите можете да видите тук.
- Отчетите на Секция за праистория и Секция за антична археология ще започнат едновременно на 04.03.2025 г. (вторник) и ще се провеждат паралелно с два различни линка. Отчетите на Секция за праистория ще приключат на 06.03.2025 г. (четвъртък). Програмата на отчетите можете да видите тук. Тези на Секция за антична археология на 08.03.2025 г. (събота). Програмата на отчетите можете да видите тук.
- Отчетите към Секция за тракийска археология и Секция за средновековна археология ще започнат едновременно на 10.03.2025 г. (понеделник) и ще се провеждат паралелно с два различни линка. Отчетите на Секция за Тракийска археология ще приключат на 13.03.2025 г. (четвъртък); Програмата на отчетите можете да видите тук; а тези от Секция за средновековна археология на 14.03.2025 г. (петък); Програмата на отчетите можете да видите тук.
- Подготвената в PDF-формат документация изпращайте, както следва:
- Секция за интердисциплинарни изследвания и Археологическа карта на България – на доц. д-р Иво Чолаков и Пламен Георгиев на адреси: ivocholakov@gmail.com и plamen_georgiev@naim.bg
- Секция за праистория – на доц. д-р Крум Бъчваров и гл. ас. д-р Десислава Такорова на адреси: krum.bacvarov@naim.bg и desislava.takorova@naim.bg
- Секция за тракийска археология – на доц. д-р Маргарит Дамянов и гл. ас. д-р Ваня Петрова на адреси: mmdamyanov@gmail.com и vanyapetrova18@gmail.com
- Секция за антична археология – на доц. д-р Здравко Димитров и гл. ас. д-р Владислав Живков на адреси: zdravkodimitrov74@gmail.com и vladislavjivkov@gmail.com
- Секция за средновековна археология – на доц. д-р Андрей Аладжов и гл. ас. д-р Владимир Стайков на адреси: alajov@gmail.com и vladimir_st_staykov@abv.bg
- Задължителни изисквания при представяне на документация на проучванията:
- Общи изисквания за всички недеструктивни и деструктивни проучвания:
- Задължително е представянето на дребномащабна карта с местоположението на проучванията спрямо съвременно населено място или места;
- Винаги да се цитират и АКБ номерата на съответните обекти в скоби след полевите им номера;
- Ако има други проучвания на същия обект, задължително да се правят препратки към тях (например при теренни издирвания, геофизични проучвания, разкопки и наблюдения, извършени в една година, да се напише, че съответното проучване е последвано или предшествано от друго в същата година, от еди-кого си и т.н. или ако са в различни години, да се цитират доклади/АОР-и кога и от кого са извършени проучванията).
- Допълнителни изисквания при теренни издирвания:
- Да се представя обща карта с територията, която е обходена (с тракове/полигони) и регистрираните обекти, като са визуализирани и съвременни населени места;
- При теренни издирвания, систематично извършвани от едни екипи и провеждани за поредна година, да се представи обща карта с цялата покрита територия и регистрирани обекти за всичките години до този момент;
- В графичната и фотодокументация да се представят карти и снимки за всеки отделен регистриран обект (снимки от терен, снимки/рисунки на керамика и артефакти).
- Допълнителни изисквания при геофизични проучвания и въздушно лазерно сканиране (лидар):
- При геофизика: да се представя карта с резултатите от геофизиката на покритата територия. Желателно е да се приложи и допълнителна карта с означение на регистрираните аномалии;
- При въздушно лазерно сканиране (LiDAR): да се прилага цифров модел на терена във вида на модел на засенчване на релефа (hillshade) на сканираната територия.
- Допълнителни изисквания при археологически наблюдения:
- При работа в археологически резерват задължително да се представи карта с неговите граници и мястото, на което се провежда наблюдението;
- Задължително прилагане на карта с границите на имота/имотите, в които се извършват наблюденията. При по-големи площи, да се приложи обща карта на наблюдаваната територия с местоположението на регистрираните археологически обекти и съвременни населени места;
- Задължително да се направят препратки към предишни проучвания (например наблюдението е в резултат на проведени теренни издирвания/ разкопки, при които са регистрирани археологически материали и/или структури, и да се цитират АОР-ите със съответните проучвания или други публикации);
- В графичната и фотодокументация да се представят карти и снимки за всеки отделен обект (снимки от терен, снимки/рисунки на керамика и артефакти).
Надявам се годината да бъде по-добра и по-здрава за всички и съм на разположение, заедно с колегите от Научния секретариат за всички възникнали въпроси и необходимост от допълнително разяснение за формата на провеждане на отчетите на теренните археологически проучвания, осъществени през изминалата 2024 г.
- Общи изисквания за всички недеструктивни и деструктивни проучвания:
С уважение:
доц. д-р Христо Попов
Директор НАИМ – БАН
Председател на Съвета за теренни проучвания